Les infraestructures ferroviàries, amb especial atenció a la xarxa de Rodalies i a la infraestructura de carreteres, han estat els dos eixos principals de la Comissió d’Infraestructures Bilateral de la Infraestructura de l’Estat Generalitat.
El nou operador de Cercanías
- S’ha acordat desplegar la Constitució de la New Rodalies Company de Catalunya, que haurà d’administrar el servei ferroviari.
- Tindrà la participació majoritària del Generalitat, que la presidirà.
- Un text estatut es tancarà al primer semestre del mes que ve, per permetre la constitució de la nova empresa comercial mixta el més aviat possible.
- En tot moment, seran respectats els drets sociogràfics i de permeabilitat de tots els treballadors, cosa que compleix els acords de desembre de 2023.
Transferència R1
La transferència de carreteres s’ha abordat entre la bifurcació de Sagrera (no inclosa) i Maçanet Massanes, que serveix la línia propera R1, la primera que serà acordada per traslladar -se a la generalitat.
La Comissió va acordar concloure en un màxim de tres mesos l’inventari de les instal·lacions, la propietat i altres elements que es transferiran, juntament amb una avaluació econòmica dels costos relacionats amb el servei a transferir.
Pla de New Rodalies 2026-2030
La validació d’un nou pla Cercanías per al període 2026-2030 es durà a terme el proper juliol.
Entre les accions en què voleu avançar, cal destacar:
- Estació intermodal a la zona de Tarragona.
- Millora de la capacitat i la intermodalitat de l’estació de Martorell.
- Duplicació de la línia de Montcada bifurcacioó -puigcerdà (secció Montcada – Parets).
- Millora de la connexió de Tarragona-valència amb la NUS de Vila-Seca.
- Viabilitat de la nova estació de Torelló-la Garrotxa.
- Remodelació de l’estació de Vila-Seca.
- Remodelació i integració urbana de l’estació de Mataró.
- Remodelació de Vies Beach de Hospitalet de Llobregat.
- Remodelació de la platja Vies de Sant Vicenç de Calders.
- Transport de mercaderies i variants de ferrocarril de Figueres.
La formació d’un grup d’anàlisi de les necessitats del sector empresarial i logístic de Girona també s’ha promogut pel que fa al transport ferroviari de mercaderies.
S’ha acordat signar un protocol per desenvolupar les obres de la segona fase de la variant de Figueres de la línia de ferrocarril de Barcelona-Portbou i les accions que es duran a terme a l’estació de gran velocitat de Vilafant Figures per albergar serveis d’amplada convencionals.
Acord per a la transformació del N-II
Culminant el processament, a causa de la seva formalització, de l’acord entre el Generalitat i el Ministeri de Transport i la Mobilitat Sostenible per a l’execució de millores en la infraestructura de la Maresme, els eixos principals dels quals són la pacificació del N-II i la connectivitat de millora del C-32 i del seu entorn.
Desplegament de xarxa òptica de fibra
Els procediments per a l’autorització del desplegament de la xarxa generalitzada de fibra òptica en diverses seccions de carreteres propietat de l’Estat s’han promogut a través de Catalunya. Cobreixen més de 500 quilòmetres de carreteres i inclouen principalment zones a tot els Pirineus i també a les terres de L’Ebre.