A l’abril és deu anys després del llançament de la unitat d’agents cívics BSM, el servei promogut pel Consell Local de Barcelona, per tal de millorar la convivència i promoure el civisme a l’espai públic de la ciutat.
Inicialment, la creació d’aquesta unitat el 2015 va respondre a la necessitat d’assegurar una bona convivència a les àrees afectades per la pressió turística, però al cap d’una dècada, aquests professionals es van consolidar com a element clau per garantir el civisme a la capital catalana. Avui, les seves intervencions són essencials per fer de Barcelona un espai més amable, segur i ordenat tant per als ciutadans com per als visitants.
Un model basat en la pedagogia i la co-responsabilitat dels ciutadans
Els agents cívics, que treballen en coordinació amb Guàrdia Urbana i el Consell Local, sempre actuen amb un aspecte educatiu i proper, que emfatitzen el diàleg, la consciència i el desig de generar consciència i co -sensibilitat entre els ciutadans. Per aconseguir -ho, el seu protocol és informar clarament a les persones sobre les regles de convivència, requerir un canvi d’actitud en cas de violació de la normativa i advertir sobre la possibilitat de la intervenció de Guàrdia urbà.
Segons les xifres sobre el 2024, un període en què els agents van realitzar més de 330.000 accions a l’espai públic, el tipus d’actitud més comú en què va intervenir la unitat va ser el pas de vianants; Ocupació de tires de bicicleta; Circulació de bicicletes i VMP a la vorera o regulació de grups turístics. També hi ha casos com el nudisme o gairebé el nudisme, el comerç de carrer no autoritzat i altres formes d’ús indegut de bicicletes, entre d’altres.
Una dècada d’atenció constant i presència en els moments clau de la ciutat
En els darrers deu anys han deixat una clara empremta sobre l’activitat dels agents cívics a Barcelona. Amb gairebé 6,7 milions d’intervencions acumulades, el servei sempre estava present quan la ciutat ho necessitava: al carrer, escoltar, orientació i consolidació de la convivència. Espais com Sagrada Familia, amb gairebé 1,9 milions d’accions o oficines d’atenció dels ciutadans (OAC), amb 2 milions de registres, són exemples d’aquesta activitat constant. Així com els 500.000 rècords a Barceloneta o 8.000 del districte trinitat de Vella, que mostren la seva versatilitat i arrelar -se al territori.
Més enllà de les xifres, el valor d’aquesta unitat es va fer molt evident en els moments excepcionals. Durant la pandèmia, els agents cívics van ser un element essencial en la gestió del dia a l’espai públic, facilitant el respecte de la normativa i donant suport a les campanyes de vacunació massiva. Recentment, amb la preparació i l’impacte d’esdeveniments internacionals, com la 37a edició de la Sailing America Cup, els agents van demostrar de nou la capacitat d’adaptar el seu compromís d’assegurar una convivència harmònica entre veïns i visitants. L’estiu passat, el servei es va afegir al dispositiu especial relacionat amb el pla d’arranjament del Consell Municipal i va intensificar la seva presència en punts estratègics de la ciutat per promoure el bon ús de l’espai públic, per detectar males pràctiques en la gestió de residus i per assegurar -se que la convivència en barris amb més pressió i turista. Aquesta acció consolidada va permetre influir tant en el ciutadà com en l’activitat comercial, amb una atenció especial als programes i la correcta separació dels residus.
Una dècada des del seu començament, la tasca dels agents cívics s’ha establert com una eina essencial per assegurar la convivència respectuosa i una ciutat més ordenada. Una trajectòria que confirma que quan la ciutat ho requereix, els agents cívics sempre hi són, amb una capacitat d’adaptació reforçada per l’expansió puntual del dispositiu en situacions excepcionals. Amb el futur, el servei continuarà evolucionant per respondre als nous reptes de l’espai públic i continuarà afegint a Barcelona una ciutat més amable, cívica i sostenible per a tothom.