octubre 14, 2025

Reducció de morts i augment de ferits greus a les carreteres catalanes l’any passat

Gairebé la meitat eren motoristes (47), vianants (8) i ciclistes (6)

BARCELONA, 1 (EUROPA PRESS)

L’any passat, la xarxa de carreteres interurbanes de Catalunya va registrar 136 morts en 121 accidents mortals, mentre que l’any anterior van morir 152 persones en 136 accidents mortals, de manera que el 2024 va tenir un 11% menys de morts.

Però hi va haver 803 ferits greus, un 11,5% més que el 2023, ha informat aquest dimecres el Servei Català de Trànsit (SCT) en un comunicat.

L’SCT va assenyalar que el nombre de morts de l’any passat va ser un 23% inferior al del 2019, l'»any de referència per complir els objectius», quan van morir 175 persones en 161 accidents.

HORARI I DIES D’ACCIDENTS

El 50% va tenir accidents a la tarda, que és el període amb més morts (68 víctimes), seguit del matí (46); i els caps de setmana i festius continuen representant aproximadament la meitat de les morts (70).

El 45,5% de les morts el 2024 van ser de col·lectius considerats vulnerables: 47 motoristes (-7 menys que l’any passat), 8 vianants (-5), 6 ciclistes (+2) i 1 usuari de vehicles de mobilitat personal (VMP).

La proporció de motocicletes respecte al total de morts «continua sent un terç» (34,5%), amb els ocupants del cotxe a prop (53 morts).

Per tipus de vehicle, les taxes d’accidents de furgonetes «continuen augmentant»: 13 morts van ser en una furgoneta, més que 1 el 2023 i 9 el 2019.

Pel que fa al tipus d’accident, 44 dels 121 accidents mortals van implicar 1 vehicle; De la resta, 30 xocs van ser xocs frontals, 16 col·lisions laterals i 15 xocs.

CARRETERES AMB MÉS ACCIDENTS

La carretera amb més accidents va ser la C-37, amb 7 morts (3 en accident a Castellfollit del Boix), seguida de quatre carreteres amb 6 morts cadascuna: Eix Transversal (C-25), N-II i N-420. . (on el mateix accident a Riudecols va deixar 3 morts) i AP-7.

L’SCT ha destacat una «reducció important» de la sinistralitat a l’AP-7, on continua el descens de morts, amb 9 menys que l’any passat i també 9 menys que en el mateix període del 2019 (abans gratuït).

Després d’aquestes carreteres, la que va tenir més accidents va ser la C-32 (5 morts), seguida de quatre carreteres amb 4 morts cadascuna: A-2, C-12, N-340 i C-31.

SEXES I EDATS

Per sexe, el 86% de les 136 morts van ser homes (117 enfront de 19 dones); i el 76% dels 803 ferits greus eren homes, enfront del 24% dones.

Per edats, es destaquen les defuncions de 55-64 anys (29 víctimes) i les de 45-54 anys (21 víctimes), tot i que el col·lectiu que més augmenta és el grup de 65-74 anys (17 víctimes, 89 % més que el 9 de l’any anterior).

BARCELONA, LA PITJOR SORTIDA

La mortalitat va baixar en 3 dels 4 districtes, i Barcelona continua tenint la mortalitat més alta (55), tot i que és 9 menys que l’any passat (-14%).

Les comarques de Barcelona amb més víctimes van ser el Baix Llobregat i el Bages, amb 9 morts, seguides del Maresme (8); i 26 dels 47 motoristes de tot Catalunya i 7 dels 8 vianants van morir a la demarcació.

A Tarragona hi ha hagut 34 morts (-2), la majoria al desembre (7); Destaca la comarca del Baix Camp (12 morts, el 35% del districte), i en aquest districte van morir 3 dels 6 ciclistes que van morir a Catalunya.

21 persones van morir a Girona (-7); Destaquen les comarques de l’Alt Empordà (6) i del Gironès (4); i en aquesta zona van morir 9 motoristes, 1 vianant i cap ciclista.

A Lleida hi ha hagut 26 morts (+2) i és «l’únic territori on la taxa d’accidents mortals ha augmentat lleugerament»; El Segrià va tenir la meitat dels morts (11), seguit del Pallars Sobirà (6), i a la comarca van morir 7 motociclistes i 2 ciclistes.

FONT

Por Redaccio

Related Post

Deja una respuesta

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *

T'has perdut?