El ministre de Territori, Habitatge i Transició Ecològica, Silvia Paneque, ha anunciat l’acord amb el Ministeri de Transport per proporcionar més recursos humans tant al personal d’ADIF com als centres d’operacions de Renfe, a més d’accions per a la millora de la gestió de les diferents obres en curs com a la finalització d’aquests a Roda de Berà (Tranagona) i de la Sragrera de Barcelona.
Ho ha dit en atenció als mitjans de comunicació després de la reunió amb els líders de les empreses i el Ministeri de Transport, en què també ha comunicat la creació d’una oficina tècnica a Barcelona per a la direcció i el seguiment de les obres a la xarxa ferroviària, cosa que els permetrà treballar al mateix temps i de manera coordinada amb Renfe i ADIF perquè les incidències siguin «mínimes».
Paneque va explicar que durant la reunió han fet un diagnòstic de les causes dels incidents d’aquesta setmana en una xarxa circumdant «que ha patit durant molts anys una sèrie de desinversions» i que, segons la seva opinió, han trobat pitjor del que podrien imaginar.
Va afirmar que la reunió ha estat «intensa i rendible» i que el diagnòstic els ha portat a concloure que el sistema de Rodalies és, segons les seves paraules, infraestructures altament pobres, i ha dit que des del 2010 el Generalitat de Catalunya és el titular d’aquest servei, però que ha estat fins fa dos anys quan, segons la seva opinió, han començat a posar a la taula les inversions necessàries.
Acords
Segons un comunicat ADIF, s’han acordat fins a deu acords durant la reunió per millorar el servei i la infraestructura de la xarxa ferroviària a Catalunya, com intensificar el treball d’inspecció d’aquestes infraestructures i continuar treballant en el marc del grup de treball de redacció de les Rodalies Rodalies Pla 2025-2030 per completar la definició de les noves inversions i les prioritats de les accions.
A més, ADIF accelerarà els processos de selecció de personal actualment en desenvolupament per cobrir el més aviat possible en posicions tècniques i es reforçaran els centres d’informació i gestió de Renfe, així com el personal destinat a l’atenció immediata als usuaris en cas d’incidència i informació als ciutadans.
El Generalitat també es comunicarà a les accions que impliquen afectacions als usuaris abans de 6 mesos per poder establir les mesures d’informació als usuaris, mentre que en aquelles obres que han requerit un tall del servei de més d’una setmana, l’activitat no es produirà amb els passatgers sense haver tingut un període de marxa blanca.
Les obres de manteniment nocturnes es lliuraran amb una hora d’antelació del funcionament dels serveis comercials i s’establiran reunions semestrals amb les diferents plataformes d’usuaris i de defensa del transport amb un ferrocarril, així com les reunions periòdiques s’incrementaran per controlar les accions realitzades a Catalunya per millorar el sistema ferroviari.