El diumenge 23 de març, el sentit a la baixa del túnel de Rovira serà interromput per executar la renovació i la millora de la seguretat del túnel, especialment les tres galeries d’escapament del túnel.
És una acció per millorar la seguretat, l’eficiència energètica, la renovació de les voreres, les patologies estructurals, millorar la impermeabilització i el drenatge i renovar la major part del túnel de Rovira. Aquesta transformació permetrà l’actualització i l’adaptació d’aquesta infraestructura que data del 1987, un túnel que té una longitud d’uns 1.300 metres i que té l’entrada al sud al districte de Baix Guinardó, a Carmel. Les obres tenen un pressupost de 17,4 milions d’euros.
La primera adjunta alcalde, Laia Bonet, va agrair «la comprensió i la paciència de la ciutadania pels efectes d’una infraestructura, ja que és important, però alhora necessària per millorar la seguretat i la qualitat de les instal·lacions». «Hem d’actualitzar una infraestructura d’uns 40 anys i utilitzar molts vehicles a la ciutat i també transport públic», va afegir Bonet.
Per tal de facilitar les rutes durant el tall del túnel, que té un període estipulat durant quatre mesos, s’han establert diferents itineraris alternatius.
També està previst un bypass.
A cada àrea, els semàfors estaran regulats per optimitzar itinerari alternatiu. El treball també afectarà diferents línies d’autobús. A V21, es cancel·len dues parades a Rambla del Carmel i s’activa una parada temporal al carrer Dante. La línia es reforçarà per mantenir la freqüència, sobretot en el temps màxim. Des de la línia 102, es passen l’aturada i l’extrem final i l’extrem del corrent i es mouen uns quants metres fins al passeig de Mragall. I, finalment, la línia 112 tindrà una parada davant de la tapa i traslladarà la parada i el final de la línia al carrer Porto.
Avui, hi ha hagut una reunió informativa amb el barri i els dies anteriors, i les inicials del treball, la campanya d’informació es veurà reforçada per avisos, anuncis a diaris i ràdio, panells d’informació de trànsit i informadors de carrer, que actuaran del 19 al 25 de març i distribuiran uns 40.000 fullets als dos conductors.
L’estiu, un cop finalitzades les obres del tub descendent, les accions s’iniciaran al tub ascendent, cosa que comportarà una reducció del trànsit que dura.
La renovació del túnel de Rovira és la primera acció que forma part del projecte per transformar la zona de Rambla del Carmel. Està previst que, després d’aquesta primera acció, es continuaran reformant les intervencions per reformar tota l’àrea i oferir espais, instal·lacions, infraestructures i usos que el ciutadà necessita.
Accions per millorar la seguretat
Les accions destinades a millorar la seguretat del túnel són molt importants en aquest treball de renovació. Es realitzaran tres galeries d’escapament de nova construcció, que tindran una connexió transversal entre els dos tubs, és a dir, entre els dos sentits de la marxa, l’ascendent i el descendent.
Les instal·lacions de seguretat i comunicació també es renovaran amb noves solucions tecnològiques. Entre aquests espectacles, sortiu:
Les accions inclouen la renovació de tota la vorera, que es farà amb un microaglomerat ultra -resistent, una vorera més resistent. També es canvia tota la il·luminació del túnel, que serà amb la tecnologia LED i implementarà un sistema de gestió de la il·luminació intel·ligent. El sistema de ventilació es mantindrà, però després de la finalització de les obres, es faran noves directrius de ventilació totalment automatitzades i s’adaptaran a diferents escenaris. La xarxa de subministrament d’energia del túnel es millora.
Aquesta nova fase de treball que comença el 23 amb tallar el significat descendent del túnel sempre estarà dins del túnel, sense generar molèsties per fora. Això us permetrà treballar durant 24 hores, de dilluns a dissabte.
Accions estructurals al túnel
Els treballs de millora també s’utilitzaran per resoldre les lesions del túnel implicades en la filtració d’aigua i, per tant, repararan aquestes esquerdes, es repararan les plaques i es renovarà l’impermeabilització per evitar les fuites posteriors. A la mateixa zona, es renovarà el drenatge existent, els punts de contractació s’incrementaran, tant a la carretera com a les voreres, i la secció del túnel entre la boca nord i la cambra tècnica del nord se li proporcionarà pica i col·leccionistes. També s’instal·larà un sistema de drenatge a les noves galeries d’escapament.