A causa de les reduccions de la cobertura telefònica i d’internet que es van produir a diferents punts de Catalunya a finals del 2024, el Govern es va reunir amb els operadors i la comunitat local per trobar solucions.
Per a l’any 2025 s’han marcat diverses accions prioritàries per facilitar una gestió ràpida, una comunicació transparent i una reacció àgil de les empreses privades davant incidències i accidents, entre les quals destaquen:
- Creació de la Comissió Tècnica de Seguiment de les Incidències dels Serveis de Telecomunicacions a Catalunya.
- Revisió dels mecanismes de contacte dels ajuntaments amb els operadors i nous materials de difusió per al món local.
- Nou protocol per classificar les incidències segons la gravetat.
- Nova plataforma integrada per fomentar la comunicació d’impacte crític.
A més, s’implantarà l’Observatori d’Infraestructures i Serveis de Telecomunicacions de Catalunya i es crearà la Taula de Connectivitat i Serveis de Telecomunicacions a Catalunya (TelCoCat), que es reunirà periòdicament i comptarà amb representació de la Generalitat i la comunitat local.
Les telecomunicacions, un servei essencial
Durant l’any 2024 es van registrar 24 incidències massives de diferents operadors privats de serveis de telecomunicacions. Els últims dies de l’any van afectar sobretot les comarques dels Pirineus i l’interior.
L’activitat social i econòmica i la prestació de serveis públics i privats depenen dels serveis de telecomunicacions prestats pels operadors del mercat lliure. Precisament per això, el Govern es planteja garantir la connectivitat a tot el territori com un repte nacional.