Va aparèixer en una restauració en un laboratori del diputat de Barcelona
El diputatn de Barcelona ha presentat dijous una imatge inèdita de Lola Anglada, descoberta el 2021 després d’un treball d’ella durant una intervenció de conservació en un laboratori de conservació de la corporació.
El president de l’àrea de cultura del DiPuTACINAn, Pau Gonzàlez i els conservadors i tècniques de restauració del laboratori, Rosa Gasol i Núria Fernàndez, ho van explicar a una conferència de premsa.
La pintura va aparèixer al desmuntar el marc de la pintura de «Noies A La Vinya», en la qual van treballar per a la seva tasca a la Vilafranca Vilafranca de Penedès (Barcelona), i mostra una dona amb llimones en un pati ple de plantes.
Comptabilitat de l’obra
Fernàndez ha detallat que la peça, que no està signada o terme, l’ha batejat com a «Dona amc llimones»-«dona amb llimones i destaca per a un estil i una paleta» clarament identificable amb l’autor «.
Per confirmar l’autoria, la Diputatión va encarregar dos estudis, un estilístic del doctor Montserrat Castillo i un altre entrenador del doctor Núria Guasch, de la Universitat de Barcelona (UB).
Els dos estudis conclouen que la pintura és original d’Anglada i suggereixen que es podria haver pintat cap a l’any 1918, la data en què es va exposar el quadre després que s’hagi trobat aquesta nova pintura.
«Vam veure mitja línies, una mà més completa que l’altra, un estil nou i que el dibuix fora d’una dona mediterrània eren detalls que ens van fer veure que són punts habituals en el treball de Lola Anglada», va afegir Gasol.
El llegat
Lola Anglada va donar més de 2.900 obres al DiPuUTACIÓN, que actualment conserva dibuixos, pintures i llibres il·ustrats en els seus antecedents històrics.
Amb aquest nou treball, Gasol ha indicat, el catàleg de les obres en teixit que l’artista tenia i que no excedeix la trenta, a diferència del seu paper en paper molt més ampli, un fet que el converteix en un «descobriment encara més especial».
La constatació, els tres han acordat, «subratlla la importància de les tasques de conservació i documentació del patrimoni artístic» promoguda per la Diputuació.
Accés al públic
Preguntat per si aquesta nova pintura s’exposarà al públic, Gonzñalez ha respost que «si algú de la xarxa de museus local ho demana i les condicions són bones, estarà exposada».
Malgrat això, el treball es pot consultar al catàleg virtual del laboratori de conservació i restauració de la Diputuació, on també es documenten altres intervencions.
Finalment, González ha dit que «mai» s’havia trobat amb una situació similar en què apareix una obra darrere d’una altra.