Jue. May 22nd, 2025

Les emissions d’efecte hivernacle cauran un 0,9% el 2024 a Catalunya, segons un informe

El sector amb més emissions és el transport i «no mostra indicacions» de reduir -les

Catalunya va reduir les emissions de gasos d’efecte hivernacle el 2024 respecte al 2023, segons una estimació provisional realitzada pel monitor públic de Catalunya.

Aquesta és l’estimació de les emissions de CO2E 2024, que té com a objectiu donar informació actualitzada sobre com s’està progressant Catalunya en la mitigació del canvi climàtic i mostra una “estancament” en aquest darrer any, informa en un comunicat aquest dijous.

Segons aquesta estimació, a Catalunya el 2024 «37,9 milions de tones de CO2E (MTCO2E) s’haurien publicat, i el 2023, uns 38,3 MTCO2E, mentre que el 2022-la darrera amb dades oficials de 40, 4 MTCO2E.

Segons el monitor, aquesta desacceleració demostra que encara està «lluny de poder assolir els objectius establerts pels governs i encara més lluny de les recomanacions IPCC», l’òrgan de referència científic sobre el canvi climàtic.

Reducció d’emissions

Assegura que, segons els objectius del govern, el 2030 Catalunya hauria d’haver reduït les emissions del 2005 a la meitat (-51%) i, de moment, la reducció és d’un terç (-33%): això significa que entre el 2025 i el 2030 s’han de reduir uns 10 milions de tones de CO2E, una reducció anual del 4,5% en comparació amb els nivells de 2024.

Afegeix que el 2050 Catalunya hauria d’arribar a la neutralitat en les emissions i insisteix en les tendències de revertiment: «Hi ha un llarg camí per recórrer des d’ara fins al 2030, i encara més fins al 2050, que sembla que requereix un reforç de les polítiques de mitigació».

En aquest sentit, aquestes mesures són especialment importants en els sectors que «encara no han fet canvis estructurals» i es refereix al transport, cosa que garanteix que genera un terç de les emissions de CO2E de Catalunya.

Resultats

Segons els resultats, els sectors responsables de més emissions a Catalunya són el transport (el 32% del total segons les dades de l’OCC per al 2022) que, segons el monitor, «no mostra indicacions» de reducció i de la indústria ( 28%).

El consum de gasolina i gasoli per al transport ha estat força estable en els darrers anys, al voltant de 4,4 milions de tones; I hi ha una «caiguda forta» del consum de gas natural, especialment en les plantes tèrmiques (-31% entre el 2022 i el 2024) i no tant la resta del consum de gas (-5%).

Segons l’estimació, el transport «no redueix les seves emissions» en els darrers anys i es mantindria a nivells molt similars als del 2022.

Indústria i energia

La indústria hauria reduït les emissions, sobretot el 2023, el 15%, ja sigui a causa de la reducció del consum de gas natural induït per la guerra a Ucraïna, a causa del major ús de renovables auto -consumits o per la política comercial europea de comerç Comerç en drets d’emissió.

Les emissions de generació d’energia (el 13% del total el 2022) haurien caigut el 2023 i el 2024 per a la reducció de l’ús de gas natural en plantes tèrmiques, i el monitor posa de manifest que Catalunya té una producció d’electricitat “força desarbonitzada, a causa de la gran proporció de Electricitat d’origen nuclear.

FONT

Por Redaccio

Related Post

Deja una respuesta

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *